~Music4ever~

Zene.Sztárok...minden.

 

Tecktonik Killer

 

Már legalább nyolc éve, hogy az első tektonik buli lezajlott Franciaországban.A világon jó pár éve elterjedt a közösségi szájtokon, illetve videómegosztókon ez az új táncstílus, ami egy egész városi fajt termelt ki magából. A történet akkor kezdődött, amikor Alexandre Barouzdin és Cyril Blanc, párizsi partyszervezők megunták a klasszikus elektronikus bulikat, és újítani akartak. Összekeverték a különböző elektronikus zenéket, a délit az északival és így tovább, létrehoztak egy zenei tektonikus mozgást ? erről már a Kispálék is énekeltek valamit -, és megszületett egy különleges tánc hozzá, aztán már csak pár év kellett, hogy az emósokból kinőjenek a tektonikosok. Az új tánc kicsit akrobatikus, de leginkább a kézmozdulatai és hiphop elemeket is tartalmaz. Egy biztos, hogy nagyon sok tér szükségeltetik a tánchoz, úgyhogy minimum kartávolságra igazodj!



A ruhájuk uniszex. Szűk nadrág, szűk felső, fekete-fehér, neon színekkel kiegészülve. A séró punkos, de csak szolídan, a testalkat cérna. A drogot és piát elutasítják, viszont az energiaitalokat nagyon csípik ? mondjuk ehhez a tánchoz kell is szufla ? és vallják, az egyéniség a lényeg. Ez csak azért furcsa, mert olyanok ezek a fiatalok, mint a klónok. Hasonló ruhák, még a fiú-, lányszettek sincsenek megkülönböztetve. Ugyanazokkal a mozdulatokkal táncolnak, hasonló a frizkójuk és az elveik - hol vész el az egyéniség?


Tecktonik ? Mit is takar?

- táncstílus, mely a Párizs közelében lévő Metropolis diszkóban alakult ki

- egy tematikus party neve, melyet Tecktonik ill. Tecktonik Killer néven az említett diszkóban tartottak

- egy energiaital

- egy divatmárka a hozzá tartozó ?brandelt? lógóval

- egy, a fentiekhez kapcsolódó ?mozgalom?

- egyéb elnevezés, megjelölés: Milky way, tck, sokszor hibásan ?tektonik? (amiről talán vannak homályos elképzeléseink földrajzóráinkról)

 

 

A ?tecktonik? névre keresztelt, Franciaországból származó zenei, ?mozgáskultúrális? és divat jelenséget ugyanis jobban meg lehetne érteni, ha a bejegyzés-sorozat többi darabja (divatról, ifjúságról és táncról) kész lenne.


Saját generációja bálványává nőtte ki magát a 20 éves francia Jerome Boito, akinek egy garázsban lejtett táncát mintegy 10 milliószor nézték meg a YouTube videómegosztón. Az oldalt felnyírt mohikánfrizurát, többnyire szűk trikót és nadrágot viselő Jerome ? vagy ahogyan művésznevén ismerik kortársai: Jey-Jey ? amatőr felvételei világszerte ismertté tették az új trendet, a Tecktonikot. A dübörgő elektronikus zenei alapokra gyors, széles kézmozdulatokkal, rogyasztott lábakkal ropott látványos, dinamikus koreográfiákat ? a videómegosztó oldalak tanúsága szerint ? ma már tinik százezrei gyakorolják, Washingtontól Marrakeshig. A műfajt július 12-én Budapesten, a Francia Intézet hagyományos utcabálján rendezett első hivatalos Tecktonik-bulin a hazai közönség is megismerheti. A növekvő népszerűségre a Sony BMG is felfigyelt, s DVD-szerződést ajánlott Jey-Jeynek. A kereskedelembe hozott felvételek után azonban a lemezkiadónak tisztes jogdíjat kell fizetni, amennyiben használni kívánja a Tecktonik szót.

Tőzsdéről a diszkóba

A Tecktonik ugyanis nemcsak trend, hanem védett márka is. A márkajogok ráadásul kezdettől fogva két francia férfi kezében voltak. A francia páros története a párizsi Metropolis klubból indult nyolc éve. A szórakozóhelyen Alexandre Barouzdin, a Merrill Lynch brókere és barátja, Cyril Blanc táncos, koreográfus saját szórakoztatásukra partikat rendeztek, ahol egyedi módon keverték a különböző észak- és dél-európai elektronikus zenéket és táncokat. A különböző stílusok találkozása nyomán a földrétegek tektonikus mozgásáról és a techno zenéről elnevezett Tecktonik Killer bulik rendszeressé váltak, egy-egy este akár 8 ezer fős tömeget vonzva a klubba a legkülönbözőbb párizsi rétegekből. A törzsközönség körében ?tck? néven elhíresült új stílushoz a partikultúrában rendhagyó filozófiát is társítottak: elutasítják a drogokat és az alkoholt, az egyenlőséget hirdetik férfiak és nők, külvárosiak és középosztálybeliek, hetero- és homoszexuálisok között. ?Ez a tolerancia nyilvánul meg az uniszex öltözködésünkben is? ? mondta el lapunknak a 31 éves Barouzdin, aki az idén márciusban végleg elbúcsúzott a tőzsdétől, hogy teljesen az általa indított mozgalomnak szentelje magát.


A Tecktonik elterjedésének az internet, különösen a közösségi és videómegosztók adtak látványos lökést: Jey-Jey babérjaira ma már közel 38 ezer házi készítésű klip pályázik a YouTube-hoz hasonló oldalakon. A világhálónak köszönhetően a klubokból kiszoruló 18 éven aluli korosztály számára is elérhetővé vált az új őrület. A mozgalom a gyerekszobákból és a Metropolis táncparkettjéről kitörve gyűrűzött tovább a köztereken, spontán utcai, illetve iskolaudvarokon megrendezett Tecktonik-versenyek formájában. A párizsi Centre Pompidou melletti téren rendszeresen közszemlére teszik tudásukat az egymással vetélkedő tánccsapatok. Tavaly ősszel a legnagyobb francia elektronikus zenei fesztiválon, a Paris Techno Parade-on fő helyen vonulhattak fel a legnépszerűbb táncosok.

Eközben a stílus további követőkre talált az interneten keresztül Európa-szerte, Észak-Afrikában, az Egyesült Államokban, Kanadában és Japánban is. A széles és gyors kézmozdulatok a magyar fiatalok számára sem idegenek: az első hazai Tecktonik weboldal szerkesztője, a 14 éves Szabó Réka szerint feltűnően gyarapszik a rajongók hazai tábora. ?Otthon kezdtem gyakorolni a neten talált úgynevezett tréning videók alapján, amelyek lassabban mutatják be az egyes elemeket? ? meséli a 20 éves, debreceni Béli Zoltán, alias Retroboy, aki fél éve bukkant rá véletlenül külföldi Tecktonik táncosok felvételeire az egyik videómegosztón. Azóta Béli négy társával a helyi klubok rendszeres fellépőjévé vált, s tervezi, hogy a márkajogok miatt felveszi a kapcsolatot a francia kezdeményezőkkel.

Stipi stop

Alexandre Barouzdin 2002-ben Franciaországban védette le a Tecktonik márkanevet, valamint a sast és csillagot ábrázoló logót. Majd tavaly 30 ezer euróért globális szinten ismertette el a név- és jelképhasználatra formált jogait az ENSZ szakosított szervezeteként működő Szellemi Tulajdon Világszervezeténél (WIPO). ?Erre a a minőség és a trend integritásának megőrzése miatt volt szükség? ? árulja el az alapító atya, és persze azért, mert a siker nyomán felbukkantak az utánzatok. Így történt a svájci Jérémy Muller és Dorian d?Adria esetében is, akik Swiss-Tecktonik néven indították el vállalkozásukat tavaly októberben. A franciák azonban hamarosan levélben értesítették őket, hogy 475 ezer eurós büntetést helyeznek kilátásba, amennyiben a svájci ?hamisítók? nem függesztik fel a márkajogokat sértő tevékenységüket.

Stílusjegyek

A Tecktonik irányzatot ? amely tck,  Milky Way és vertigo néven is ismert ? az alábbi paraméterekkel írhatjuk le:
A közönség: elsősorban a 8?25 éves korosztályból érkeznek a rajongók.
A zene: elektronikus, techno jellegű.
A tánc: nincsenek kötött mozdulatok, lényeg az egyéniség kifejezése minél látványosabb módon, akár akrobatikus gyakorlatokon keresztül.
A filozófia: elutasítják az alkoholt és a drogokat (legfeljebb energiaital fogyasztása megengedett); a táncban mindenki egyenlő.
Az öltözködés: uniszex, futurisztikus, enyhén punkos stílus, fekete, fehér vagy neonszínű, testhez simuló felsőrész és szűk nadrág.
A hajviselet: rövidre vágott, oldalt felnyírt, fent hosszú mohikánfrizura.

A tecktonikozó tömegek látványa a nagybefektetőket is Barouzdinhez vonzotta. Az ex-bróker szerződést kötött egyebek mellett a Sony Ericsonnal, hogy Tecktonik csengőhangokkal és háttérképekkel szereljék fel a mobiltelefonokat, illetve a Wrigley céggel, hogy a rágógumi-reklámokban szerepeljenek a táncosok. A múlt év decemberétől a TF1 francia tévécsatorna TF1 Entreprises nevű vállalkozása terjeszti világszerte a tck-hoz kapcsolt termékeket. A Le Monde januári cikke szerint egy párizsi butiknak 30 százalékkal nőtt meg a forgalma, miután Tecktonik logóval ellátott ruhákat kezdett forgalmazni. Csak a sassal és csillaggal díszített pólóból heti ezer darab kelt el, s összesen 200 ezer CD-t is felvásároltak a rajongók. A Reebok sportruházat gyártó fontolgatja, hogy piacra dob egy Tck elnevezésű cipőt, ha tartós lesz a Tecktonik-hullám. Egy gyorsétterem pedig felajánlotta, hogy a mozgalom nevén menüt indítana, ez azonban már nem fért bele a táncoló fiatalok ?karcsú imázsába?. Bár a Tecktonik-birodalom értéke nem nyilvános, Barouzdin a Figyelőnek annyit elárult, hogy egy amerikai befektető csoport nemrég 100 millió eurós vételi ajánlatot tett a márkajogokra, ő azonban közölte: ?A Tecktonik nem eladó, legalábbis egyelőre nem.?

A kivételesen egységes, a kezdetektől meglévő marketing újdonság a könnyűzene világában ? a punkot, a rapet vagy bármely korábbi alulról formálódó szubkultúrát csak elterjedésüket követően sajátította ki több különböző piaci szegmens. ?Az egységes márkamegjelenés alkalmas eszköz arra, hogy világszerte beazonosítsanak egy kialakulóban lévő trendet? ? mondja Fojtik János marketingszakértő, aki szerint azonban csak maguk a használók dönthetik el, hogy az adott mozgalom hordoz-e magában olyan maradandó értékeket, amely képessé teszi a fennmaradásra.

Anti-Tecktonik

A folyvást emlegetett toleranciának gyökeresen ellentmondó agresszív márkázás nyomán a sokasodó kritikák is megtalálták a maguk fórumát a világhálón, amely a formálódó rajongói közösségeknek is teret adott. Az 1968-as ifjúsági megmozdulásokról nemrég népszerű könyvet publikáló Vincent Cespedes filozófus azt hiányolja, hogy a Tecktonik nem lázad, nem fogalmaz meg új értékeket és teljesen apolitikus. Pusztán a magáért való táncon keresztül élteti a magamutogatást és az individualizmust. A Facebook nemzetközi közösségi oldalon pedig mintegy 100 ezer tagot számlál az anti-tecktonik csoport; az ehhez csatlakozók főként esztétikai oldalról kifogásolják az utcán parádézást, és a srácok szinte a megszólalásig egyforma öltözékét.

 

 

Ahogy már említettem, a tecktonik a Metropolis nevű Párizs melletti diszkóhoz kapcsolható. Mélyebb gyökerei Belgiumba nyúlnak: ott az ezredforduló előtt tartott hardtrance és euro dance partykon alakult ki a zenei stílus és a tánc első formája (ilyen szempontból összefügg a tigri által szépen bemutatott jump style nevű stílussal). 2000 környékén Alexandre Barouzdin (akkori tisztes foglakozását tekintve bróker) és Cyril Blanc koreográfus megunták a korábbi ?veretős? technót és különböző zenei stíluselemeket kezdtek el ötvözni. Innen származik a mozgalom neve is: ahogyan egymásra csúsznak a földkéreg lemezei (ezt hívják lemeztektonikának), úgy ebben a stílusban az északi és déli zenei stílusok másznak egymásra. Barouzdin különben nem csak a korábbi zenei stílusra, hanem az egész párizsi meleg szubkultúrára ráunt, ugyanis a kilencvenes évek végén ott már csak akkor vettek valakit emberszámba (melegszámba), ha minimum Dolce & Gabbana felöltőbe és Versacé kiegészítőkkel vonult le a klubba (tökéletesen megértem különben az exbrókert, hiszen, bár más okok miatt, mi is látványosan elhagytuk a buzibárok világát). Barouzdin idővel felhagyott a brókerkedéssel, azóta csak a tecktoniknak szenteli az életét. Persze a tőzsdecápák kemény világában szocializálódott party-szervező arról is gondoskodott, hogy a mozgalom kellő jogi védelmet élvezzen: 2002-ben levédette a tecktonik márkanevet a hozzá tartozó sasos-csillagos lógóval együtt. Barozdin szerint erre a ?trend integritásának? megőrzése miatt volt szükség.

 

A tecktonikhoz kapcsolódó öltözködési stílus értékelése két véglet között mozog. Egyrészt van benne valami fiatalos, friss, üdítően extravagáns, nagyon is francia. Másrészt a nyolcvanas évek ?discoshit? stílusának és az aranyifjak extrémitásainak örököseként a divatrendőri körökben a ?neogusztustalan? címkével illetik (én magam sem tudom eldönteni, hogy a két véglet között hogyan lehetne valamiféle racionális értékítéletet kialakítani).

A tecktonik divatstílus ötvözi az egyéni öltözködést a mozgalomhoz tartozást kifejező egyen-kiegészítőkkel. Utóbbi leginkább a tecktonik lógóval ellátott szűk egyenpólók és csuklóvédők viselésében fejeződik ki. Az első generációs tecktonik stílus meghatározó darabja volt a kívül hordott boxolós cipő, melyet neonszínű cipőfűzőkkel dobtak fel (ez az irányzat Magyarországon 2-3 éve szintén lelkes hívekre talált a party-kultúrában, majd a Bank Disco látogatóinak körében, bár színválasztásban a magyar közönség kicsit visszafogottabb volt).

Sok tekintetben a stílus a XVIII. századi francia gyökerekből is táplálkozik ? persze nagyon is XX. századi színvilággal kiegészítve. Ilyen a félcipő, színes-csíkos harisnyába tűrt nadrág, ill. a korábban csak hölgyek által hordott karra felkúszó, ujjatlan kesztyű ? utóbbi szintén neonzöld és narancssárga kiadásban. Szerencsémre nem kell bajlódnom a fiú és a lány divat külön leírásával, ugyanis ez a divat alapvetően uniszex. Ezzel a mozgalom a divat terén is átülteti a gyakorlatba a nemek közötti egyenlőség szép ideáját. Egyes elvetemült tecktonikosok különben arcukat is kifestik: így végre nem csak rajzfilmben találkozhatunk a csillagszemű juhásszal! Ami a frizurát illeti: a punk belopódzott a Metropolis hátsóbejáratán és soha nem látott reneszánszát éli.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Weblap látogatottság számláló:

Mai: 12
Tegnapi: 42
Heti: 85
Havi: 730
Össz.: 135 519

Látogatottság növelés
Oldal: Tecktonik:)
~Music4ever~ - © 2008 - 2024 - aneemusic.hupont.hu

A HuPont.hu jelszava az, hogy itt a honlapkészítés ingyen van! Honlapkészítés Ingyen

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »